Zlín Z-526 F 

ZLÍN Z-526 F

V Moravanu chtěli využít stavitelnou vrtuli V-503 pro Z-326 a tak vznikl nový typ a to Z-526 Trener Master s motorem Walter Minor 6-III o výkonu 160 koní a vrtulí V-503, který byl zalétán dne 3.9.1965. Díky nové vrtuli se změnily kryty motoru a díky hmotnosti vrtule se přesunul hlavní pilotní prostor dozadu. Pro akrobacii byl z dvousedadlovky vyvinut Z-526 A Akrobat s motorem Walter Minor 6-III a vrtulí V-503 o průměru 2000 mm, který byl zalétán dne 26.3.1966. Z-526 A se od ostatních dosavadních akrobatů Z-226 A a Z-326 A lišil pouze vrtulí V-503. Všech 20 vyrobených letounů bylo exportováno.

 

Dalším akrobatem se stal Z-526 AS Akrobat speciál ještě stále s motorem Walter Minor 6-III a vrtulí V-503, který byl zalétán dne 29.3.1968. Zde už se změnil oproti předchozím akrobatům překryt kabiny. Instalací motoru M-137 o výkonu 180 koní a vrtule V-503 A o průměru 2050 mm vznikla nová verze a to Z-526 F, která byla zalétána dne 24.4.1969. Změnila se olejová a palivová instalace letounu. Tento letoun mohl létat výcvik i vysoké pilotáže a provádět plnou akrobacii při maximálním zatížení v rozsahu násobků +6 až -3g, které zatím měli povoleny pouze Trenery v obsazení jedním pilotem.

 

Snaha o proniknutí také na západní trhy se přistoupilo k zástavbě ve světě rozšířeného plochého motoru Lycoming AIO-360-B1Bo výkonu 200 koní s vrtulí Hartzell C2YK-4R/C, a tak vznikla verze Z-526 L, která byla zalétána v srpnu roku 1969. Vyrobilo se však pouze 7 kusů.

 

Další akrobatickou verzí byl Z-526 AF s motorem M-137 A a vrtulí V-503, která byla zalétána v září roku 1970. Letoun se od předchozích akrobatů lišil výkonnějším motorem a kratším trupem. Nároky na akrobatických soutěžích byly vysoké s ostrými obraty a starší akrobatické Trenery už nestačily na nové typy ze zahraničí, a tak byl vyvinut nový akrobat Z-526 AFS Akrobat speciál s motorem M-137 a vrtulí V-503 A. Hlavním úkolem bylo zvýšit úhlovou rychlost točení kolem podélné osy. Zkrátila se příď, křídla a trup, přidaly se přechody křídla do trupu a křidélka se posunuly blíže k trupu. Díky kratšímu rozpětí dostal přezdívku kraťas.

 

Celkem bylo v Otrokovicích od roku 1966 do roku 1974 vyrobeno 325 letounů řady Z-526. Rarita je Z-526 AFM Condor s motorem M-337 s kompresorem o výkonu 210 koní a vrtulí V-410 určený pro vlekání větroňů.

 

Další rarita je Z-526 ML s motorem Textron Lycoming AEIO-540D4B5 o výkonu 260 koní s třílistou hydraulicky stavitelnou vrtulí Hoffmann HO-V-123 K-V/200AH. Letoun létá v Polsku a zalétán byl dne 21.5.1996. Instalací motoru M-137 do Z-526 AS vznikla verze Z-526 ASM. Původní letouny Z-326 a Z-526, do kterých byl dodatečně instalován motor M-137A jsou známy pod označením Z-526M.

 

Dodnes létá v ČR 12 letounů tohoto typu a využívají se k výcviku základní i vysoké pilotáže, k akrobacii a k vlekání větroňů.

  

Tecnické údaje verzí Z-526

 

Typ

Z-526 TM

Z-526 F

Z-526 L

Z-526 ML

Z-526 AFS

Rozpětí

10, 59 m

10, 59 m

10, 59 m

10, 59 m

8, 85 m

Délka

8, 0 m

8, 0 m

7,85 m

7,91 m

7, 85 m

Výška

2, 06 m

2, 06 m

2, 06 m

2, 06 m

2, 06 m

Nosná plocha

15,45 m2

15,45 m2

15,45 m2

15,45 m2

13, 81 m2

Hmotnost prázdná

665 kg

685 kg

690 kg

720 kg

605 kg

Hmotnost max.

940 kg

940 kg

940 kg

1 000 kg

740 kg

Zatížení max.

275 kg

255 kg

250 kg

280 kg

135 kg

Rychlost max.

238 km/h

244 km/h

250 km/h

293 km/h

252 km/h

Rychlost cestovní

205 km/h

210 km/h

215 km/h

238 km/h

220 km/h

Stoupavost

5, 0 m/s

6, 0 m/s

6, 5 m/s

10, 0 m/s

6, 0 m/s

Dostup

5 000 m

5 200 m

6 500 m

6 500 m

5 800 m

Dolet

930 km

840 km

900 km

900 km

840 km

Motor

WM-6-III

M-137

Lycoming

Lycoming

M-137

Výkon motoru

160 koní

180 koní

200 koní

260 koní

180 koní

Vrtule

V-503

V-503 A

Hartzell

Hoffman

V-503 A

První let

3.9.1965

24.4.1969

srpen 1969

21.5.1996

1971

Vyrobené kusy

61

172

7

1

 

 

 Model pro FS je plně animovaný a jedná se o jeho 3. vydání 

ZLÍN Z-526 F

MODEL Z-526 F

>>>DOWNLOAD<<<

 

REPAINTY

OK-BEK

OK-BEK

>>>DOWNLOAD<<<

 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode