Zlín Z-526 F
V Moravanu chtěli využít stavitelnou vrtuli V-503 pro Z-326 a tak vznikl nový typ a to Z-526 Trener Master s motorem Walter Minor 6-III o výkonu 160 koní a vrtulí V-503, který byl zalétán dne 3.9.1965. Díky nové vrtuli se změnily kryty motoru a díky hmotnosti vrtule se přesunul hlavní pilotní prostor dozadu. Pro akrobacii byl z dvousedadlovky vyvinut Z-526 A Akrobat s motorem Walter Minor 6-III a vrtulí V-503 o průměru 2000 mm, který byl zalétán dne 26.3.1966. Z-526 A se od ostatních dosavadních akrobatů Z-226 A a Z-326 A lišil pouze vrtulí V-503. Všech 20 vyrobených letounů bylo exportováno.
Dalším akrobatem se stal Z-526 AS Akrobat speciál ještě stále s motorem Walter Minor 6-III a vrtulí V-503, který byl zalétán dne 29.3.1968. Zde už se změnil oproti předchozím akrobatům překryt kabiny. Instalací motoru M-137 o výkonu 180 koní a vrtule V-503 A o průměru 2050 mm vznikla nová verze a to Z-526 F, která byla zalétána dne 24.4.1969. Změnila se olejová a palivová instalace letounu. Tento letoun mohl létat výcvik i vysoké pilotáže a provádět plnou akrobacii při maximálním zatížení v rozsahu násobků +6 až -3g, které zatím měli povoleny pouze Trenery v obsazení jedním pilotem.
Snaha o proniknutí také na západní trhy se přistoupilo k zástavbě ve světě rozšířeného plochého motoru Lycoming AIO-360-B1Bo výkonu 200 koní s vrtulí Hartzell C2YK-4R/C, a tak vznikla verze Z-526 L, která byla zalétána v srpnu roku 1969. Vyrobilo se však pouze 7 kusů.
Další akrobatickou verzí byl Z-526 AF s motorem M-137 A a vrtulí V-503, která byla zalétána v září roku 1970. Letoun se od předchozích akrobatů lišil výkonnějším motorem a kratším trupem. Nároky na akrobatických soutěžích byly vysoké s ostrými obraty a starší akrobatické Trenery už nestačily na nové typy ze zahraničí, a tak byl vyvinut nový akrobat Z-526 AFS Akrobat speciál s motorem M-137 a vrtulí V-503 A. Hlavním úkolem bylo zvýšit úhlovou rychlost točení kolem podélné osy. Zkrátila se příď, křídla a trup, přidaly se přechody křídla do trupu a křidélka se posunuly blíže k trupu. Díky kratšímu rozpětí dostal přezdívku kraťas.
Celkem bylo v Otrokovicích od roku 1966 do roku 1974 vyrobeno 325 letounů řady Z-526. Rarita je Z-526 AFM Condor s motorem M-337 s kompresorem o výkonu 210 koní a vrtulí V-410 určený pro vlekání větroňů.
Další rarita je Z-526 ML s motorem Textron Lycoming AEIO-540D4B5 o výkonu 260 koní s třílistou hydraulicky stavitelnou vrtulí Hoffmann HO-V-123 K-V/200AH. Letoun létá v Polsku a zalétán byl dne 21.5.1996. Instalací motoru M-137 do Z-526 AS vznikla verze Z-526 ASM. Původní letouny Z-326 a Z-526, do kterých byl dodatečně instalován motor M-137A jsou známy pod označením Z-526M.
Dodnes létá v ČR 12 letounů tohoto typu a využívají se k výcviku základní i vysoké pilotáže, k akrobacii a k vlekání větroňů.
Typ |
Z-526 TM |
Z-526 F |
Z-526 L |
Z-526 ML |
Z-526 AFS |
Rozpětí |
10, 59 m |
10, 59 m |
10, 59 m |
10, 59 m |
8, 85 m |
Délka |
8, 0 m |
8, 0 m |
7,85 m |
7,91 m |
7, 85 m |
Výška |
2, 06 m |
2, 06 m |
2, 06 m |
2, 06 m |
2, 06 m |
Nosná plocha |
15,45 m2 |
15,45 m2 |
15,45 m2 |
15,45 m2 |
13, 81 m2 |
Hmotnost prázdná |
665 kg |
685 kg |
690 kg |
720 kg |
605 kg |
Hmotnost max. |
940 kg |
940 kg |
940 kg |
1 000 kg |
740 kg |
Zatížení max. |
275 kg |
255 kg |
250 kg |
280 kg |
135 kg |
Rychlost max. |
238 km/h |
244 km/h |
250 km/h |
293 km/h |
252 km/h |
Rychlost cestovní |
205 km/h |
210 km/h |
215 km/h |
238 km/h |
220 km/h |
Stoupavost |
5, 0 m/s |
6, 0 m/s |
6, 5 m/s |
10, 0 m/s |
6, 0 m/s |
Dostup |
5 000 m |
5 200 m |
6 500 m |
6 500 m |
5 800 m |
Dolet |
930 km |
840 km |
900 km |
900 km |
840 km |
Motor |
WM-6-III |
M-137 |
Lycoming |
Lycoming |
M-137 |
Výkon motoru |
160 koní |
180 koní |
200 koní |
260 koní |
180 koní |
Vrtule |
V-503 |
V-503 A |
Hartzell |
Hoffman |
V-503 A |
První let |
3.9.1965 |
24.4.1969 |
srpen 1969 |
21.5.1996 |
1971 |
Vyrobené kusy |
61 |
172 |
7 |
1 |
|
Model pro FS je plně animovaný a jedná se o jeho 3. vydání
MODEL Z-526 F
REPAINTY
OK-BEK