Avia BH-11
Avia BH-11 je dvoumístný jednomotorový vzpěrový dolnoplošník s pevným klasickým podvozkem s ostruhou. Kostra je dřevěná, částečně kovová (pohyblivé ocasní plochy) potažená překližkou a plátnem. Je poháněn hvězdicovým motorem Walter NZ-60 s dřevěnou vrtulí. Tento letoun vychází z Avie BH-9. Prototyp vzlétl 17.6.1924.
Kromě dodávek pro armádu vyrobila firma Avia pro sebe tři BH-11 L-BONB, L-BONI a L-BONK. Tyto letouny se snažila firma uplatnit na trhu sportovních letadel. S různými úpravami (změna rozpětí křídla, zvětšení palivové nádrže) se Avia účastnila s BH-11 různých leteckých závodů a pokusů o letecké rekordy. V roce 1927 získal pilot Černý s L-BONM rekord na vzdálenost v okruhu (1740,728 km), v roce 1928 major Vicherek zvýšil tento rekord na 2500 km a dosáhl rekordu na přímé trati 2011 km.
V roce 1926 Otevřela firma Avia s BH-11 L-BONB vlastní leteckou poštovní linku na trati Praha - Liberec.
V roce 1928 zakoupila práva na licenční výrobu švýcarská firma Schaer v Lausanne. Avia předala do Švýcarska vzorový letoun L-BONS. Vlastní výrobu zahájila firma Aéro S.A., ale po prvním vyrobeném kusu se finančně zhroutila. Vzorový letoun létal se švýcarskou imatrikulací CH-230 a byl v majetku mnoha osob. S motorem Walter NZ-60 létal až do roku 1948, poté byl modernizován a opatřen motorem Lycoming o 74 kW (100 k). Tento letoun skončil havárií až v roce 1952.
VERZE: | |
B-11 | Vojenské označení typu BH-11 |
Bš-11 BH-11 | Sloužící v leteckých učilištích k výcviku pilotních žáků (5 strojů) |
Bk-11 | Kurýrní verze (10 strojů) |
Bk-11A | Verze s motorem Anzani 6A3 |
Bk-11P | Verze se zpevněným podvozkem |
BH-11E | Vznikla přestavbou dvanácté BH-9 L-BONH pro závod Coppa d'Italia, se kterou v roce 1925 zvítězil pilot Fritsch |
BH-11C | Verze pro letecký závod konaný v Orly u Paříže v roce 1926 a Coppu d'Italia 1926. V Paříži zvítězil dr. Lhota s L-BONK (výr.číslo 18), druhý byl Fritsch. Osádka Bican-Kinský obhájila vítězství na Coppa d'Italia pro Avii s L-BONK. Bohužel závod pro posádku dr.Lhota-Volejník na L-BONI (výr. číslo 17) skončila tragickou havárií. BH-11C L-BONK byl uložen v depozitáři Západočeského muzea v Plzni. Roku 1967 byl převzat do sbírek VM VHÚ v Praze, kde v letech 1967-1968 proběhla rekonstrukce. |
BH-11B | Upravená jednomístná rekordní verze L-BONM |
BH-11.1001 a 1002 "Antilopa" | Speciální verze připravovaná pro závod Challenge Internationale de Tourism v roce 1929. Byly mnohem štíhlejší a aerodynamicky jemnější, ale naprosto zklamaly a na závod nebyly vyslány. BH-11.1001 byl od roku 1933 majetkem Masarykovy letecké ligy (MLL), posledním majitelem byl pan Kratochvíl ze Zábřehu, který stroj věnoval do sbírek LM HÚ AČR. Opravu provedly LOT v letech 1986-1987. |
BH-11B "Antilopa" | Dva dodatečně upravené stroje pro Challenge 1929 (L-BABG a L-BABH). Měly motor Walter Vega o 62 kW (85 k), upravený podvozek, zaoblená křídla a další úpravy. V závodě však výrazně neuspěly |
BH-11A | Vzorový letoun pro licenční výrobu ve Švýcarsku |
TECHNICKÁ DATA
DATA | BH-11 | Bk-11 | BH-11C | BH-11.1001 |
Rozpětí (m) | 9,72 | 9,72 | 11,10 | 10,16 |
Délka (m) | 6,64 | 6,64 | 6,54 | 7,3 |
Výška (m) | 1,85 | |||
Hmotnost prázdná (kg) | 351 | 351 | 322 | 103 |
Hmotnosti:vzletová (kg) | 579 | 579 | 545 | |
Výkon motoru (kW/k) | 44/60 | 44/60 | ||
Maximální rychlost (km/h) | 155 | 155 | 150 | |
Cestovní rychlost (km/h) | 125 | 135 | ||
Maximální dolet (km) | 600 | 600 | 450 | |
Dostup (m) | 4000 | 4000 | 4000 |
Addon obsahuje letoun Avia BH 5 imatrikulace L-BOSA s motorem Walter NZ-60. Podklady pro přístrojové vybavení pochází z obdobného letounu Avia Bk.11 z expozice Vojenského historického ústavu v Praze - Kbelích. Model má několik nadstandardních animací, letový model konzultovaný se zkušebním pilotem tohoto letounu i jeho konstruktérem a v neposlední řadě také zcela autentické zvuky motoru, pořízené na replice letounu. Spolu s Avií BH 5 naleznete v balíku i dvě zbarvení Avie Bk.11, což bylo letadlo vycházející z Avie BH 5, lehce vylepšené a upravené pro armádu. Konkrétně typ Bk.11 byl používán pro kurýrní lety.
Autor Štěpán Obrovský
Velikost 31.81 MB