Orličan L-40 Meta Sokol
L-40 Meta Sokol je jednomotorový celokovový čtyřmístný dolnoplošník s atypickým tříkolový podvozek (ostruhové kolo je přisunuto ke kabině).
V březnu 1953 se poprvé objevil nový LD-40 s názvem Meta Sokol. Byl pokračovatelem dřevěného letadla M-1 Sokol a vycházel z prototypu XLD-40 Mír. Během zkoušek v roce 1954 se ukázala řada nedostatků, což vedlo k rozhodnutí důkladného přepracování. Nový prototyp XL-40 byl zalétán v březnu 1956, druhý prototyp následoval v srpnu 1956. Ověřovací deseti kusová série vyrobená v letech 1957 až 1958 byla ještě vybavena motorem Walter "Minor" 4-III. Po dokončení motoru M-332 byl tento montován i do L-40 a značně zlepšil jeho výkony. Do konce roku 1959 bylo vyrobeno v n.p. Orličan v Chocni 106 letounů.
Na letadle L-40 Meta Sokol bylo získáno několik československých i světových rekordů.
Z celé produkce skončilo 60% vyrobených letadel v zahraničí, létaly v NSR, NDR, Velké Británii, Švýcarsku ale i v Austrálii.
|
|
VERZE
L-40 s motorem Walter "Minor" 4-III
L-40 s motorem M-332
Model je plně animovaný a ve virtuálním kokpitu jsou klikatelné oblasti. Textury jsou kombináci reálnych fotek a kreslených úprav pro zvýšení realističnosti letadla.
Autoři
Jozef Vrabec, Jozef Košík