Let L-200 Morava

L-200D MORAVA

Vývoj nového aerotaxi byl první úkol konstrukční skupiny, která začala v LETu Kunovice pracovat pod vedením ing. Ladislava Smrčka od roku 1955. Vznikl tak pětimístný dvoumotorový celokovový dolnoplošník s příďovým podvozkem a dvojitými svislými ocasními plochami.
Prototyp XL-200, který poháněly dva šestiválce Walter "Minor" 6-III vzlétl 9.4.1957. Při letových zkouškách prvního i druhého prototypu bylo jasné, že motory nejsou dosti výkonné. Protože připravovaný motor M-337 nebyl zatím k dispozici, vznikla první 10-ti kusová ověřovací série. Motor M-337 byl k dispozici v roce 1959 a jeho instalace do L-200 podstatně zlepšila výkony letadla označovaného jako L-200A. Další úpravy vedly k verzi L-200D - ve výrobě od srpna 1961. Celkem se do roku 1964 vyrobilo včetně prototypů 367 letadel. Některé stroje byly upraveny jako sanitní pro přepravu nemocného na nosítkách s doprovodem.
Mezi uživatele v Československu patřily ČSA, armáda i bezpečnostní letectvo. Významným odběratelem byl sovětský Aeroflot, který používal 170 kusů. Sloužily však např. i v Africe nebo Austrálii.
 

TECHNICKÁ DATA
L-200
L-200A
L-200D
Rozpětí (m) 12,31 12,31 12,31
Délka (m) 8,40 8,61 8,61
Hmotnost prázdná (kg) 1200 1275 1360
Hmotnost vzletová (kg) 1850 1950 2000
Výkon motoru (kW/k) 118/160 154/210 154/210
Maximální rychlost (km/h) 300 310 310
Cestovní rychlost (km/h) 260 295 285
Maximální dolet (km) 1 600 1 900 1 900
Dostup (m) 5 500 6 200 6 200
       

L-200D MORAVA

 

VERZE:
XL-200 prototyp
L-200 motor Walter "Minor" 6-III
L-200A motor M-337
L-200D úpravy v hydraulické soustavě, zdokonalení podvozku a elektroniky, zesílené křídlo,
prodloužená životnost

 

>>>DOWNLOAD<<<

Autoři

Mike Jazz, Petr Louman, Miloš Korejs, Jiří Masník