Let L-200 Morava
Vývoj nového aerotaxi byl první úkol konstrukční skupiny, která začala v LETu Kunovice pracovat pod vedením ing. Ladislava Smrčka od roku 1955. Vznikl tak pětimístný dvoumotorový celokovový dolnoplošník s příďovým podvozkem a dvojitými svislými ocasními plochami.
Prototyp XL-200, který poháněly dva šestiválce Walter "Minor" 6-III vzlétl 9.4.1957. Při letových zkouškách prvního i druhého prototypu bylo jasné, že motory nejsou dosti výkonné. Protože připravovaný motor M-337 nebyl zatím k dispozici, vznikla první 10-ti kusová ověřovací série. Motor M-337 byl k dispozici v roce 1959 a jeho instalace do L-200 podstatně zlepšila výkony letadla označovaného jako L-200A. Další úpravy vedly k verzi L-200D - ve výrobě od srpna 1961. Celkem se do roku 1964 vyrobilo včetně prototypů 367 letadel. Některé stroje byly upraveny jako sanitní pro přepravu nemocného na nosítkách s doprovodem.
Mezi uživatele v Československu patřily ČSA, armáda i bezpečnostní letectvo. Významným odběratelem byl sovětský Aeroflot, který používal 170 kusů. Sloužily však např. i v Africe nebo Austrálii.
|
|
VERZE:
XL-200 prototyp
L-200 motor Walter "Minor" 6-III
L-200A motor M-337
L-200D úpravy v hydraulické soustavě, zdokonalení podvozku a elektroniky, zesílené křídlo,
prodloužená životnost
Autoři
Mike Jazz, Petr Louman, Miloš Korejs, Jiří Masník