Avia BH-11

 Avia BH-11 je dvoumístný jednomotorový vzpěrový dolnoplošník s pevným klasickým podvozkem s ostruhou. Kostra je dřevěná, částečně kovová (pohyblivé ocasní plochy) potažená překližkou a plátnem. Je poháněn hvězdicovým motorem Walter NZ-60 s dřevěnou vrtulí. Tento letoun vychází z Avie BH-9. Prototyp vzlétl 17.6.1924.
Kromě dodávek pro armádu vyrobila firma Avia pro sebe tři BH-11 L-BONB, L-BONI a L-BONK. Tyto letouny se snažila firma uplatnit na trhu sportovních letadel. S různými úpravami (změna rozpětí křídla, zvětšení palivové nádrže) se Avia účastnila s BH-11 různých leteckých závodů a pokusů o letecké rekordy. V roce 1927 získal pilot Černý s L-BONM rekord na vzdálenost v okruhu (1740,728 km), v roce 1928 major Vicherek zvýšil tento rekord na 2500 km a dosáhl rekordu na přímé trati 2011 km.
V roce 1926 Otevřela firma Avia s BH-11 L-BONB vlastní leteckou poštovní linku na trati Praha - Liberec.
V roce 1928 zakoupila práva na licenční výrobu švýcarská firma Schaer v Lausanne. Avia předala do Švýcarska vzorový letoun L-BONS. Vlastní výrobu zahájila firma Aéro S.A., ale po prvním vyrobeném kusu se finančně zhroutila. Vzorový letoun létal se švýcarskou imatrikulací CH-230 a byl v majetku mnoha osob. S motorem Walter NZ-60 létal až do roku 1948, poté byl modernizován a opatřen motorem Lycoming o 74 kW (100 k). Tento letoun skončil havárií až v roce 1952.
 

VERZE:  
B-11 Vojenské označení typu BH-11
Bš-11 BH-11 Sloužící v leteckých učilištích k výcviku pilotních žáků (5 strojů)
Bk-11 Kurýrní verze (10 strojů)
Bk-11A Verze s motorem Anzani 6A3
Bk-11P Verze se zpevněným podvozkem
BH-11E Vznikla přestavbou dvanácté BH-9 L-BONH pro závod Coppa d'Italia, se kterou v roce
1925 zvítězil pilot Fritsch
BH-11C Verze pro letecký závod konaný v Orly u Paříže v roce 1926 a Coppu d'Italia 1926.
V Paříži zvítězil dr. Lhota s L-BONK (výr.číslo 18), druhý byl Fritsch. Osádka Bican-Kinský
obhájila vítězství na Coppa d'Italia pro Avii s L-BONK. Bohužel závod pro posádku
dr.Lhota-Volejník na L-BONI (výr. číslo 17) skončila tragickou havárií. BH-11C L-BONK byl
uložen v depozitáři Západočeského muzea v Plzni. Roku 1967 byl převzat do sbírek
VM VHÚ v Praze, kde v letech 1967-1968 proběhla rekonstrukce.
BH-11B Upravená jednomístná rekordní verze L-BONM
BH-11.1001 a 1002 "Antilopa" Speciální verze připravovaná pro závod Challenge Internationale de
Tourism v roce 1929. Byly mnohem štíhlejší a aerodynamicky jemnější, ale naprosto
zklamaly a na závod nebyly vyslány. BH-11.1001 byl od roku 1933 majetkem
Masarykovy letecké ligy (MLL), posledním majitelem byl pan Kratochvíl ze Zábřehu,
který stroj věnoval do sbírek LM HÚ AČR. Opravu provedly LOT v letech 1986-1987.
BH-11B "Antilopa" Dva dodatečně upravené stroje pro Challenge 1929 (L-BABG a L-BABH). Měly motor
Walter Vega o 62 kW (85 k), upravený podvozek, zaoblená křídla a další úpravy.
V závodě však výrazně neuspěly
BH-11A Vzorový letoun pro licenční výrobu ve Švýcarsku

 


TECHNICKÁ DATA

DATA BH-11 Bk-11 BH-11C BH-11.1001
Rozpětí (m) 9,72 9,72 11,10 10,16
Délka (m) 6,64 6,64 6,54 7,3
Výška (m)       1,85
Hmotnost prázdná (kg) 351 351 322 103
Hmotnosti:vzletová (kg) 579 579 545  
Výkon motoru (kW/k) 44/60 44/60    
Maximální rychlost (km/h) 155 155 150  
Cestovní rychlost (km/h) 125   135  
Maximální dolet (km) 600 600 450  
Dostup (m) 4000 4000 4000  

 

Addon obsahuje letoun Avia BH 5 imatrikulace L-BOSA s motorem Walter NZ-60. Podklady pro přístrojové vybavení pochází z obdobného letounu Avia Bk.11 z expozice Vojenského historického ústavu v Praze - Kbelích. Model má několik nadstandardních animací, letový model konzultovaný se zkušebním pilotem tohoto letounu i jeho konstruktérem a v neposlední řadě také zcela autentické zvuky motoru, pořízené na replice letounu. Spolu s Avií BH 5 naleznete v balíku i dvě zbarvení Avie Bk.11, což bylo letadlo vycházející z Avie BH 5, lehce vylepšené a upravené pro armádu. Konkrétně typ Bk.11 byl používán pro kurýrní lety. 

Autor Štěpán Obrovský
 

 >>> DOWNLOAD FS2004 <<<

>>> DOWNLOAD FSX <<<

 Velikost 31.81 MB

 

Vytvořte si web zdarma! Webnode